משרד האוצר >> תקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל) 

תיקון תקנות לעניין פרשיה מוקדמת

 

 

FacebookTwitter Whatsapp

14/08/2016 משרד האוצר

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 23(ב)(2) ו- 60 לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל), התשס"ה-2005  (להלן – החוק), ובאישור ועדת הכספים של הכנסת אני מתקין תקנות אלה:

תיקון תקנה 11.בתקנה 1 לתקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל)(העברת כספים בין קופות גמל), התשס"ח-2008  (להלן – התקנות העיקריות) -

(1)אחרי ההגדרה "גוף מנהל" יבוא:

""גיל פרישה מוקדמת" – כמשמעותו בחוק גיל פרישה, התשס"ד- 2004 ";

(2)במקום ההגדרה "מועד ההעברה", יבוא:

""מועד ההעברה" - המועד שבו הועברו היתרה הצבורה, כולה או חלקה, או נכסי מקבל קצבת זקנה, לפי העניין, מהקופה המעבירה לקופה המקבלת;";

(3)אחרי ההגדרה "מועד קבלת הבקשה", יבוא:

""מקבל קצבת זקנה עובר" – עמית שמקבל קצבת זקנה שבקשה להעברת נכסי קצבת הזקנה שהגיש לקופה מקבלת אושרה על ידי הגוף המנהל של הקופה המקבלת וניתן להעביר את נכסי קצבת הזקנה, כולם או חלקם, לפי הוראות תקנות אלה;

"נכסי מקבל קצבת זקנה" – השווי הכספי של נכסי קרן חדשה או קופת ביטוח שהיא קופת גמל לקצבה שעומדים כנגד התחייבויותיה למקבל קצבת הזקנה, שיחושב בהתאם להוראות לפי סעיף 23(ג) לחוק;";

(4)בהגדרה "עמית פעיל", במקום הרישה יבוא "עמית עצמאי בקרן חדשה או בקופת ביטוח או עמית שכיר, שמתקיים בו אחד מאלה:";

(5)בהגדרת "קופה מעבירה", אחרי "כולם או חלקם" יבוא "או את נכסי מקבל קצבת הזקנה, לפי העניין;";

(6)בהגדרת "קופה מקבלת", אחרי "כולם או חלקם" יבוא "או את נכסי מקבל קצבת הזקנה, מקופה מעבירה, לפי העניין;";

(7)במקום ההגדרות "קרן חדשה זכאית" ו- "קרן חדשה שאינה זכאית" יבוא:

""קרן חדשה זכאית" קרן חדשה מקיפה;

"קרן חדשה שאינה זכאית" – קרן חדשה כללית;".

תיקון תקנה 22.
בתקנה 2 לתקנות העיקריות-
(1)בתקנת משנה (א) - 

(א)בפסקה (1),  במקום הסיפה החל במילים "ואולם לגבי עמית" יבוא ""ואולם -

(א)עמית שהחל לקבל קצבה מקרן חדשה, יהיה רשאי להעביר את נכסי מקבל קצבת הזקנה לקרן חדשה אחרת בלבד;

(ב)עמית שהחל לקבל קצבה מקופת ביטוח שהיא קופת גמל לקצבה יהיה רשאי להעביר את נכסי מקבל קצבת הזקנה לקופת ביטוח שהיא קופת גמל לקצבה אחרת בלבד;";

(ב)בפסקה (2), במקום הסיפה החל במילים "ובלבד שהקופה המקבלת" יבוא "ובלבד שבהעברה לקופת גמל לחיסכון הגיע העמית לגיל הפרישה המוקדמת;";

(ג)בפסקה (3), הסיפה החל במילים "ובלבד שהקופה המקבלת" – תימחק;

(ד)אחרי פסקה (6) יבוא:

"(7) קופת גמל להשקעה, ובלבד שהעמית הגיע לגיל הפרישה המוקדמת".

(2)בתקנת משנה (ב), הסיפה החל במילים "העברת כספים מקופת גמל" תסומן (1) ואחריה יבוא: 

"(2)  העברת נכסי מקבל קצבת זקנה תיעשה למסלול השקעה המיועד למקבלי קצבת זקנה בקופה המקבלת, בהתאם לבחירתו של  מקבל קצבת הזקנה העובר, לשם קבלת קצבת זקנה בלבד; 

(3) העברת כספים מקופת גמל להשקעה, והעברת כספים מקופת גמל לתגמולים לקופת גמל לחיסכון, תיעשה למסלול השקעה המיועד למקבלי קצבת זקנה בקופה המקבלת, בהתאם לבחירתו של העמית, לשם קבלת קצבת זקנה בלבד.".

תיקון תקנה 33.

בתקנה 3(א) לתקנות העיקריות, אחרי פסקה (12) יבוא:

"(13) מקופת גמל להשקעה לקופת גמל להשקעה אחרת;

(14) מחשבון חדש כהגדרתו בסעיף 23(א)(2א) ו- (2ב) לחוק, לקופת גמל להשקעה.".

תיקון תקנה 44.
בתקנה 4 לתקנות העיקריות -

(1)בפסקה (2), בסופה יבוא "או על קצבת הזקנה שזכאי לה העמית, במלואה;";

(2)תקנת משנה  4(3) לתקנות העיקריות- בטלה;

(3)תקנת משנה 4(4) לתקנות – בטלה.


תיקון תקנה 55.בתקנה 5 לתקנות העיקריות-

(1)בתקנת משנה (א), במקום "עשרה ימי עסקים" יבוא "חמישה ימי עסקים, ולעניין העברה בין קופות גמל להשקעה – בתוך שני ימי עסקים" ובמקום "אלא אם כן בוטלה הבקשה, לרבות על ידי העמית" יבוא "אלא אם כן לא ניתן לבצע את הבקשה";

(2)אחרי תקנת משנה (א) יבוא:

"(א1) בהעברת נכסי מקבל קצבת הזקנה יעביר גוף מנהל של קופה מעבירה את נכסי מקבל קצבת הזקנה אשר ניתן להעבירם לפי הוראות תקנות אלה, בתוך חמישה עשר ימי עסקים ממועד הפרסום, בצירוף התשואה שהושגה במסלול השקעות של מקבל קצבת הזקנה בקופה המעבירה ובניכוי קצבאות הזקנה ששילמה הקופה המעבירה למקבל קצבת הזקנה, מהיום שלגביו נערך הדוח הכספי התקופתי שפורסם במועד הפרסום כאמור לגבי הקופה המעבירה, ועד למועד ההעברה כאמור, אלא אם כן בוטלה הבקשה, לרבות על ידי מקבל קצבת הזקנה, והכל באופן המפורט בהוראות הממונה לעניין זה, ואולם הממונה רשאי, במקרים מיוחדים, לאשר דחייה של המועד האמור לתקופה שלא תעלה על עשרים ימי עסקים נוספים; לעניין סעיף קטן זה, "מועד הפרסום" – אחד מאלה:


(1)הוגשה בקשת העברה מפורטת חתומה ומלאה לגוף המנהל של הקופה המקבלת למעלה מ- 20 ימי עסקים לפני מועד פרסום הדוח הכספי התקופתי הראשון שערך הגוף המנהל של הקופה המעבירה לגבי הקופה המעבירה -  יום פרסום הדוח הכספי התקופתי כאמור;

(2)הוגשה בקשת העברה מפורטת חתומה ומלאה לגוף המנהל של הקופה המקבלת בתוך פחות מ- 20 ימי עסקים לפני מועד פרסום הדוח הכספי התקופתי הראשון שערך הגוף המנהל של הקופה המעבירה לגבי הקופה המעבירה - יום פרסום הדוח הכספי התקופתי העוקב לדוח הכספי התקופתי הראשון כאמור.".

(3)בתקנת משנה (ב), אחרי "בתקנת משנה (א)" יבוא "ו- (א1)" ואחרי "חלק היתרה הצבורה של העמית" יבוא "או את חלק נכסי מקבל קצבת הזקנה של העמית".

תיקון תקנה 66.
בתקנה 6 לתקנות העיקריות-

(1)בתקנת משנה (א) - המילה "פיגורים" – תימחק; 

(א)המילה "פיגורים" – תימחק;

(ב)בסופה יבוא "או את תשואת מסלול ההשקעה בקופה המעבירה למסלול ההשקעה למקבלי קצבת זקנה בקופה המקבלת, לפי העניין";

(2)בתקנת משנה (ב), במקום "ריבית הפיגורים" יבוא "הריבית";

(3)בתקנת משנה (ג), אחרי "לחשבונו של העמית בקופה" יבוא "או למסלול ההשקעה של מקבל קצבת הזקנה העובר, לפי העניין";

(4)בתקנת משנה (ג1) - 

(א)ברישה, אחרי "לחשבונו של העמית בקופה" יבוא "ולעניין מקבל קצבת זקנה עובר – למסלול השקעה למקבלי קצבת זקנה" ובסופו יבוא "לעניין זה, "היתרה הצבורה" – לרבות נכסי מקבל קצבת הזקנה.";

(ב)בפסקה (2), בסופה יבוא "ולעניין נכסי מקבל קצבת זקנה – בתוספת קצבאות הזקנה ששילמה הקופה המעבירה לעמית מהמועד האחרון שבו ניתן היה להעביר את הבקשה כאמור לפי הוראות הממונה;".
תיקון תקנה 87.
בתקנה 8 לתקנות העיקריות -

(1)אחרי תקנת משנה (א) יבוא:

"(א1) גוף מנהל של קופה מעבירה יהיה אחראי לתשלום הכספים לפי הכיסויים הביטוחיים של מקבל קצבת זקנה עובר בקופה המעבירה בשל מקרה ביטוח שאירע לפני מועד ההעברה".

(2)אחרי תקנת משנה (ב) יבוא:

"(ב1) גוף מנהל של קופה מקבלת יהיה אחראי לתשלום כספים לפי הכיסויים הביטוחיים של מקבל קצבת הזקנה בקופה המקבלת בשל מקרה ביטוח שאירע לאחר מועד ההעברה".


(3) בתקנת משנה (ג), אחרי "(א)" יבוא "ו- (א1)" אחרי  "בחשבונו בקופה" יבוא "או חלק מנכסי מקבל קצבת הזקנה" במקום "במועד הקובע או לאחריו" יבוא "במועד הקובע או במועד ההעברה, לפי העניין, או לאחריהם" ואחרי "משיכה או העברה חלקית של כספים מהקופה" יבוא "וכן לעניין העברה של חלק מנכסי מקבל קצבת זקנה";

(4) בתקנת משנה (ו), במקום "אם בוטלה" יבוא "אם לא ניתן לבצע את הבקשה".

8.תחילה
תחילתן של תקנות אלה ביום פרסומן, למעט תקנות 1(2), (3), (5) ו- (6),  2(1)(א), 4(1) ו- (3), 5(2) ו- (3), 6(1)(ב), (3) ו-(4), 7(1) עד (3) ו- 2(ב)(2) לתקנות העיקריות כנוסחה בתקנה 2(2) לתקנות אלה, שתחילתן - 

(1)לעניין קרן חדשה - במועד התקנת תקנות לפי סעיף 23(ג) לחוק לגבי חישוב נכסי מקבל קצבת זקנה, לעניין קרן חדשה;

(2)לעניין קופת ביטוח שהיא קופת גמל לקצבה - במועד התקנת תקנות לפי סעיף 23(ג) לחוק לגבי חישוב נכסי מקבל קצבת זקנה, לעניין קופת ביטוח שהיא קופת גמל לקצבה.

דברי הסבר
תקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל) (העברת כספים בין קופות גמל), התשס"ח-2008 (להלן - התקנות) הותקנו על מנת לאפשר לעמיתים לבחור במוצר או בגוף המוסדי המתאים להם ביותר מעת לעת, ועל מנת לפתח את התחרות בתחום החיסכון הפנסיוני, כך שבכפוף לתנאים הקבועים בתקנות, יכול עמית לנייד את הכספים שהצטברו בחשבונו בקופת הגמל לקופת גמל אחרת. דבר זה מאפשר לעמית כאמור, להתאים, מעת לעת, את המוצר הפנסיוני לצרכיו ולהפחית את עלויות ניהול החיסכון הפנסיוני.
כיום, התקנות אינן מאפשרות ניוד במקרים מסוימים ובכללם ניוד של מי שהחלו לקבל קצבת זקנה. על מנת לאפשר למי שמקבל קצבת זקנה לפעול לשיפור מצבו מוצע לתקן את התקנות ולקבוע כי הן יחולו גם על מקבלי קצבת זקנה. פתיחת אפשרות הניוד למקבלי קצבת זקנה תביא להגברת התחרות לאחר הפרישה ותשפר את מצבם של הפנסיונרים באמצעות מתן האפשרות לבחור את הגוף המוסדי המתאים להם הן מבחינת אופן ניהול השקעות והן מבחינת השירות הניתן להם. בנוסף, כוח המיקוח שיינתן למקבלי הקצבאות יאפשר להם להוזיל את דמי הניהול ולהגדיל את קצבת הזקנה. 
בנוסף, מוצעים מספר תיקונים שישפרו את הליך העברת הכספים יגבירו את התחרות בחיסכון הפנסיוני ויאפשרו לכל חוסך לממש את זכות הבחירה שלו.
להלן יפורטו השינויים המוצעים:

תיקון תקנה 1 ו-2:

על מנת לאפשר העברת כספים גם בשל מקבלי קצבת זקנה מוצע להתאים את ההגדרות הקיימות ולהוסיף הגדרות עבור מקבל קצבת זקנה עובר ונכסי מקבל קצבת הזקנה, המתייחסות לשווי הכספי של התחייבויות הקופה למקבל קצבת הזקנה שאותו מקבל הקצבה יכול להעביר בין קופות הגמל השונות. בנוסף, בהגדרות "מועד ההעברה", "קופה מעבירה", "קופה מקבלת", נעשו שינויים כדי שנוסח התקנות הקיים יחול גם על מקבלי קצבת זקנה.

בתיקון תקנה 2 מוצע לבטל את האיסור הקבוע בפסקה (1) שלפיו לא ניתן להעביר כספים שבעדם העמית החל לקבל קצבת זקנה ולקבוע כי העברתם תהיה לשם קבלת קצבת זקנה בלבד. לעניין קופות גמל להשקעה, מוצע לאפשר לנייד כספים לקופת גמל לקצבה, ובלבד שהעמית הגיע לגיל פרישה, ושהכספים נועדו לצורך 
רכישת קצבה.
תיקון תקנה 3:
בעקבות אישור חוק  הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל) (תיקון מס' 15), התשע"ו-2016, מוצע להוסיף את "קופת הגמל להשקעה" כמוצר שממנו ניתן לנייד את היתרה הצבורה של העמית ולאפשר ניוד כספים מחשבון חדש לקופת גמל להשקעה, על מנת שגם החוסכים בקופה זו יוכלו ליהנות מהיתרונות שבניוד כספים כאמור. בהתאם לאמור, מוצע לאפשר לנייד כספים מקופת גמל להשקעה אחת לאחרת.

תיקון תקנה 4:

בהתאם לסעיף 8(א) וסעיף 8(ה) בחוק הגנת השכר, תשי"ח-1958 לא ניתן לעקל, או לשעבד את מלוא קצבת הזקנה למעט שעבוד שנעשה בהתאם לסעיף 25(א) לחוק העיקרי, לפיכך מוצע להתאים את פסקה (2) כך שלא ניתן יהיה להעביר נכסי מקבל קצבה אם הוטל שעבוד על מלוא הקצבה. 
על מנת להגביר את התחרות ולהסיר חסמי מעבר בין קופות הגמל מוצע לבטל את המגבלה בפיסקה (3) האוסרת על העברת כספים של עמיתים שלהם יתרת חוב לקופת הגמל בשל הלוואה שניתנה לעמית. בנוסף על מנת ליתן אפשרות למקבלי קצבאות להעביר את קצבת הזקנה בקופה אחרת מוצע לבטל את פסקה (4) האוסרת על העברת כספים בין קופות לגבי מי שהחל לקבל קצבת זקנה.

תיקון תקנה 5:

לצורך הגברת התחרות ושיפור האפשרות להעביר כספים, כאמור, מוצע לקבוע כי גוף מנהל של חברה מנהלת יעביר לקופה המקבלת את היתרה הצבורה של העמית אשר ניתן להעבירה בתוך 5 ימי עסקים מהיום שבו הועברה לו בקשה מלאה, במקום 10 ימי עסקים כפי שקיים היום. נתוני העברת הכספים בין קופות גמל מראים כי אין צורך בתקופה של 10 ימי עסקים להעברת כספי העמית. לעניין קופת גמל להשקעה, מוצע לקבוע הכספים יועברו בתוך שני ימי עסקים וזאת בדומה למוצרים פיננסיים אחרים ולנוכח מאפייני קופת גמל להשקעה. 

לנוכח קיצור הזמן בין בקשת הניוד לביצועה לחמישה ימים בלבד והצורך בשיפור כושר המיקוח של החוסך עוד בטרם הגיש את בקשתו להעברת הכספים מוצע לבטל את האפשרות לבטל את העברת הכספים לאחר שהועברה בקשה מפורטת, חתומה ומלאה לקופה המקבלת. 

תיקון נוסף בתקנה מציע לקבוע טווחי זמן מוגדרים להגשת בקשה להעברת נכסי מקבל קצבת זקנה. על מנת שקופת הגמל תוכל לחשב את השווי הכספי של מקבל קצבת הזקנה מוצע לקבוע כי העברת הכספים לגבי בקשות שהועברו עד 20 ימי עסקים ממועד פירסום הדוח הכספי התקופתי תיעשה 15 ימים לאחר מועד פירסום הדוח הכספי. מאחר שממועד עריכת הדוח הכספי ועד למועד העברת הכספים שולמו למקבל קצבת הזקנה מספר קצבאות זקנה, מוצע להפחיתם מהסכום שיועבר בסופו של יום אך בצירוף התשואה שהושגה על נכסי מקבל הקצבה במסלול השקעות בזמן שחלף. לגבי בקשת העברה מפורטת חתומה שהוגשה לקופה המקבלת בתוך פחות מ- 20 ימי עסקים לפני מועד פרסום הדוח הכספי התקופתי הראשון, העברת הכספים תבוצע לאחר פרסום הדוח הכספי התקופתי העוקב לדוח הכספי התקופתי הראשון.

בדומה להסדר הקיים לעמיתים  מוצע להסמיך את הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, במקרים מיוחדים, לאשר דחייה של המועד להעברת נכסי מקבל קצבת זקנה לתקופה שלא תעלה על עשרים ימי עסקים נוספים.

תיקון תקנה 6:
מוצע להתאים את הסנקציה המוטלת על איחור בהעברת כספי עמית חוסך גם על איחור בהעברת נכסי מקבל קצבת זקנה. בנוסף, על מנת למנוע בלבול בין 2 סוגי ריביות שנקבעות על ידי אגף החשב הכללי במשרד האוצר - ריבית פיגורים וריבית בגין איחור בהעברת כספים מהמערכת הבנקאית מוצע למחוק את המילה "פיגורים". 

תיקון תקנה 8:
מוצע לתחום את האחריות הביטוחית של הקופות (המעבירה והמקבלת) בנוגע למקבל קצבת זקנה, בדומה לאחריות הביטוחית בנוגע לעמית.


הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן–בין באופן כללי ובין תחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.

קופות גמל, חיסכון, צילום: Image-by-Freepik

השתלמות 500 S&P בירידה - תחזית ביצועי השתלמות, גמל ופנסיה לחודש אפריל 2024 - סקירת מיטב

אבי ברקוביץ, משנה למנהל השקעות ראשי מיטב גמל ופנסיה
01/05/2024