מערכת הפנסיה הישראלית עלתה לדירוג A 

לפי מדד מרסר הבינ"ל לשנת 2023, ודורגה כאחת מארבע המדינות עם מערכות פנסיה הטובות בעולם

 

 

FacebookTwitter Whatsapp
איור: פאנדראיור: פאנדר

17/10/2023 קרן מרדכי

קצת חדשות חיוביות בימים קשים אלה העוברים על מדינת ישראל: מרסר ומכון CFA פרסמו היום שלישי 17.10.23, את תוצאות מדד הפנסיה הבינ"ל השנתי ה-15 שלהם.

ישראל, שנכללת במדד זו השנה הרביעית, שמרה על מקומה בצמרת העולמית ודורגה במקום הרביעי - עם עליה בדירוג הכולל ל A   בהשוואה ל +B בשנה שעברה, מגמת שיפור בניקוד, זו השנה השלישית ברצף. בכך מצטרפת ישראל לשלוש המדינות הנוספות במדד עם דרוג כולל A – הולנד שדורגה במקום הראשון, איסלנד במקום השני ודנמרק במקום השלישי. 

מדד MCGPI של מרסר ואיגוד CFA לשנת 2023 הינו תוצר של מחקר עולמי מקיף על איכות מערכות פנסיה ב-47 מדינות שונות בעולם המשרתות כשני שלישים (%64) מאוכלוסיית העולם. מרכז הראל לחקר שוק ההון בפקולטה לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת תל אביב הינו שותף של מרסר בפיתוח המדד הבינלאומי ובניתוח נתוני ההשוואה.

המחקר משווה בין מערכות פנסיה ב-47 מדינות, מצביע על חולשות בכל מערכת, ומציע תחומים שבהם ניתן לבצע רפורמות כדי להבטיח לגמלאים פנסיה הולמת ובת-קיימא. מדד הפנסיה העולמי מסתמך על ממוצע משוקלל של שלושה קריטריונים - הלימות, קיימות, והוגנות - כדי למדוד את איכותה של כל אחת ממערכות הפנסיה באמצעות יותר מ-50 משתנים.

נמדד הוא פרויקט מחקרי משותף בחסות איגוד CFA - האיגוד העולמי של אנשי מקצוע בתחום ההשקעות, בשיתוף עם מרכז מונש ללימודים פיננסיים בבית ספר מונש למנהל עסקים באוניברסיטת מונש באוסטרליה, וחברת מרסר, מובילה עולמית בהגדרה מחדש של עולם העבודה ותכנון מחדש של תשלומי פנסיה ותשואות על השקעות. מרכז הראל לחקר שוק ההון בפקולטה לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת תל אביב, הינו שותף מחקר של מדד הפנסיה העולמי.

רמת הלימות גבוהה

הדו"ח מציין כי מערכת הפנסיה בישראל ניצבת בשורה הראשונה בעולם מבחינת רמת הלימות גבוהה המעידה על חוזק במתן תגמולים לעמיתים, היא בת קיימא לאורך זמן, ויש לה רמה גבוהה של הוגנות. הדירוג הגבוה של ישראל נתמך על ידי סביבה רגולטורית חזקה ומערכת פנסיה המבוססת על גופים פיננסיים מוסדיים עם חובת הפקדה של מעסיקים ומועסקים כאחד.  MERCER   הדגישה כי מערכות פנסיה במדינות רבות סובלות מבעיות דמוגרפיות של שעורי ילודה נמוכים. חלק מהחוזק של מערכת הפנסיה בישראל נובע משעור ילודה גבוה.

פרופ' דן וייס, ראש מרכז הראל התייחס לנתוני מדד מרסר לשנת 2023 וכן למצב הביטחוני בישראל בימים אלה וציין כי " בהשוואת מערכות פנסיה בין 47 מדינות במדד מרסר, מערכת הפנסיה הישראלית שמרה על המקום הרביעי במדד הפנסיה העולמי. חוזקה של מערכת הפנסיה בישראל נובעת מרמת הלימות גבוהה (היכולת לשלם לעמיתים את הפנסיה המגיעה להם), רמת קיימות גבוהה לאורך זמן ורמת הוגנות ומימשל תאגידי גבוהים".

הקרנות בישראל יציבות גם בימים אלה

לדברי פרופ' דן וייס "חוזקה של מערכת הפנסיה שנמדד בהשוואה הבינלאומית, בא לידי מבחן גם בזמן המלחמה שבה אנו נמצאים. מבדיקה נוספת שערכנו במרכז הראל לגבי ישראל מאז תחילת המלחמה עולה כי קרנות הפנסיה הגדולות יציבות ופועלות כראוי במהלך המלחמה לשמירה על לחסכונות העמיתים. יותר מכך, הפגיעה בחסכונות הציבור עקב ירידות במחירי המניות בבורסה בתל אביב קוזזו ברובן על ידי עליה בשווי נכסים הנסחרים בחו"ל וחשופים לשערי מטבעות זרים, בעיקר כי קרנות רבות העלו במהלך שנת 2023 את שיעור החשיפה למט"ח. יותר מכך, חוסנה של המערכת כפי שנמדד בהשוואה הבינלאומית של מדד מרסר  בא לידי ביטוי בניהול מקצועי ואחראי של חסכונות הציבור וברמת ממשל תאגידי גבוהה ביחס למדינות אחרות."

הציונים הגבוהים במדד

הולנד, איסלנד, דנמרק וישראל זכו בציון כולל מעל 80 ודורגו בארבעת המקומות הראשונים. המדד מסתמך על ממוצע משוקלל של שלושה קריטריונים - הלימות, קיימות והוגנות. 

הציון של ישראל בקריטריון הלימות הוא 77.0 (מקום 15 גלובלי) בשל הרמה הגבוהה של מערכת הפנסיה הפרטית, מיסוי, וזכויות פנסיוניות בכל רמות ההכנסה לרבות רמת פנסיית המינימום בקטגוריות ההכנסה הנמוכה. בקריטריון קיימות השתפרה ישראל וקיבלה את הציון 82.7 (מקום 2 גלובלי), בזכות רמות גבוהות של צמיחה כלכלית ריאלית ושיעור השתתפות גבוה בכח העבודה. הציון הגבוה ביותר, 84.4 (מקום 8 גלובלי), הוענק לישראל בקריטריון ההוגנות, בזכות החוסן המבני שיצר הרגולטור במערכת הפנסיונית. 

הולנד הציגה את ערך המדד הגבוה ביותר (85.0), ומיד אחריה דורגה איסלנד (84.6) ודנמרק (81.3). ערך המדד של ארגנטינה (42.3) היה הנמוך ביותר. 

בדרוג 47 המדינות, מערכת הפנסיה של פורטוגל הגיעה למקום ה-18, של ארצות הברית למקום ה-22, של צרפת למקום ה-25, של איטליה למקום ה-31,   של הודו למקום ה-45,