השוק סוער, התשואות יורדות, האם לשנות מסלול בקופת גמל ?  

הדבר הכי חשוב זה לא לעשות דברים מתוך פאניקה | מה האפשרויות בפני החוסכים ואיך זה ישפיע על החסכונות הפנסיוניים?

 

 

FacebookTwitter Whatsapp
Image by Gerd Altmann from PixabayImage by Gerd Altmann from Pixabay

15/06/2022 מיכל ארצי

מדד ה-s&p 500  נכנס לטריטוריה דובית. ירידות ממושכות בשווקים מתחילת 2022, וימים סוערים בהם המסכים צבועים באדום כהה, מובילים רבים למחשבה האם אנחנו מנהלים נכון את החסכונות הפנסיוניים שלנו. ההמלצה הגורפת והחד משמעית היא לא לעשות דברים מתוך לחץ או פאניקה. עם זאת, כדאי לשים לב לכמה דברים בניהול הפנסיה כאשר השווקים סוערים:

החיסכון הפנסיוני מתנהל בשוק ההון כך שהתשואות של שוק ההון משפיעות עליו, כאשר ההשפעה פועלת לשני הכיוונים: אם השוק יורד, נצברים הפסדים, אבל אם השוק עולה, תשואה שנצברת לאורך שנות החיסכון הארוכות היא זו שתאפשר לנו לצאת לחיסכון עם סכום שאפשר לנו חיים ברווחה. איך מתנהלים כספי הפנסיה שלנו? בכל קרן יש מספר מסלולי השקעה. אם לא בחרנו במסלול ספציפי, נכנסנו למסלולי ברירת המחדל שבהם אחוז המניות יורד לפי גיל. בנוסף, אנו יכולים לבחור מסלול ספציפי יותר: אגרסיבי, כמו מסלול מניות, או דפנסיבי, כמו מסלול אג"ח. באופן כללי, ככל שאנחנו יותר צעירים כדאי להשקיע את הפנסיה במסלול יותר אגרסיבי וליהנות מהתשואה לאורך זמן. יהיו ירידות, ויהיו משברים, אבל לאורך שנים ארוכות התיק יניב תשואה. מה בעצם הסיכון הגדול של החיסכון הפנסיוני? הסיכון הוא שאם יש משבר והשווקים יורדים דווקא כשאתם אמורים לצאת לפנסיה ולהתחיל לקבל קצבה, אז לא יהיה זמן מספיק לשווקים לעלות בחזרה על מנת שתוכלו לתקן את הנזק.

אז אחרי שבחרתם, והפנסיה התנהלה לפי רצונכם, פתאום מתחילות ירידות ואתם נלחצים. הדבר הכי חשוב זה לא לעשות דברים מתוך פאניקה. בעבר אנשים אף פדו כספי פנסיה כאשר התחילו הירידות. זוהי טעות חמורה משתי סיבות: הראשונה, על המשיכה של כספי התגמולים משלמים קנס גבוה של 35%, דבר שמקטין מהותית את החיסכון. מאוחר יותר כשהשווקים יחזרו לעלות לא תוכלו להפקיד את הכסף שמשכתם בחזרה לקרן, כלומר הצעד הוא בלתי הפיך. מדוע זו בעיה? החיסכון הפנסיוני נהנה מהטבות מס, בהן פטור ממס רווחי הון שתורם לחיסכון. כך, גם אם תשקיעו את הכספים שמשכתם במקום אחר, תצטרכו לשלם על התשואה מס רווחי הון בגובה 25% מהרווח הריאלי. הנזק השלישי שיכול להיווצר הוא ממשיכת כספי פיצויים. אם יש לכם כספי פיצויים נזילים שאתם זכאים למשוך ותמשכו אותם בגלל ירידות בשווקים, תפגעו בפטורים שיש לכם לזמן הפרישה ותקטינו אותם.

שינוי מסלול לעיתים מקבע הפסד

אבל, לא חייבים למשוך, האפשרות השנייה היא לעבור למסלול השקעה דפנסיבי יותר על מנת למזער את הירידות. במקרה זה ישנם כמה שיקולים שצריך לקחת בחשבון כשלוקחים את ההחלטה האם לעבור מסלול. ראשית, אם תעברו מסלול אחרי שכבר ספגתם ירידות, ותחזרו רק כשתהיו בטוחים שהכל עבר והשוק עלה בחזרה, אתם תקבעו לעצמיכם את ההפסד. הדרך להתגבר על כל מה שהפסדתם בדרך למטה, היא להנות מהעלייה כשמגיע התיקון. המחקרים מראים שהסיכוי לתזמן את השוק, כלומר לצאת ממש רגע לפני הירידות, על מנת לא להפסיד בנפילות, ולחזור חזרה כשהשוק בתחתית, על מנת להנות מהעליות – הוא מאוד מאוד נמוך, ומי שמנסה לעשות זאת, בעיקר פוגע בתשואות ארוכות הטווח שלו. בנוסף, חלק מהאנשים שעוברים מסלול למסלול דפנסיבי על מנת לא לספוג את הירידות, רגועים ומפסיקים לעקוב אחרי ביצועי הפנסיה שלהם, ושוכחים שם את כסף לזמן ארוך ומפסידים תשואה לאורך זמן (דבר זה עובד גם לכיוון השני, אם הייתם במסלול ברירת מחדל בו הסיכון יורד בהדרגה ככל שאתם מתבגרים, ועברתם למסלול אחר, למשל מסלול מניות על מנת לצבור תשואה, אתם צרכים לשים לב שבמסלול זה הסיכון לא יורד ככל שאתם מתבגרים, ואתם צרכים לנהל את הסיכון בעצמיכם כאשר אתם מתקרבים לפרישה).

אז מה עושים? התשובה תלויה במהו אופק החיסכון שלכם? כמה זמן עוד יש לכם עד הפרישה? אם אתם צעירים ויש לפניכם עשרות שנות חיסכון, וקבעתם את המסלול כמסלול אגרסיבי יחסית, נכון, זה לא נעים לראות ירידות בשווקים, וזה לא יהיה נעים לקבל את הדו"ח השנתי ולראות שהכסף הצטמצם, אבל יש לכם שנים רבות לחסוך, השווקים יתאוששו, ואין סיבה לפעול מתוך לחץ ולשנות מסלול השקעה.

הפרישה באופק? בחנו את החיסכון

אם אתם כבר נמצאים בגיל בו אתם רואים את הצורך שלכם בכסף החסוך לפנסיה בתוך שנים אחדות, בין אם אתם בסוף שנות ה-50 ומתכננים פרישה מוקדמת או אם אתם נמצאים שנים ספורות לפני היציאה לפנסיה, כדאי לבחון האם אתם נמצאים ברמת סיכון שנכונה לכם. בחינה זו נעשית לא רק מול מסלול ההשקעות של החיסכון הפנסיוני, אלא מול כלל הנכסים והמקורות שאתם מסתמכים עליהם לגיל הפרישה, וגם לאור השאלה האם יהיו ירידות בשווקים, תאריך היציאה לפנסיה ותחילת קבלת הקצבה הוא קשיח או שהוא גמיש, וניתן לדחות את תחילת קבלת הקצבה במספר שנים על מנת לתת לשווקים להתאושש.

בתרחיש כזה, צריך גם לקחת בחשבון את האפשרות שהשוק יתאושש מהמשבר במהירות. בשנים האחרונות התרגלנו למשברי בזק: בשנה אחת  השווקים יורדים בחדות, ומייד לאחר מכן נוסקים במהירות. דבר זה התאפשר בין היתר בזכות הריבית האפסית שתמכה בשווקי המניות. כעת כאשר אנו נמצאים בתהליך של עליית ריבית וישנה עלייה במחיר הכסף, שפותחת אפשרויות השקעה נוספות מלבד שווקי ההון, יש סיכוי שההתאוששות לא תהיה מאוד מהירה.

בכל מקרה את ההחלטה לשנות את מסלול החיסכון לפנסיה כדאי לא לקבל מתוך לחץ או שיחות מסדרון מה עשו השכנים בבניין ומה עשו החברים בעבודה, אלא לאחר בחינה מקיפה של החיסכון שלכם, הצרכים שלכם, והסבילות שלכם לספוג המשך את המשך הירידות לאורך תקופה.