Fidelity תאפשר להכניס ביטקוין לתוך חיסכון הפנסיה  

סקירה שבועית 24-28 באפריל 2021 ביטקוין ובקריפטו

 

 

FacebookTwitter Whatsapp
אימיג` dreamstimeאימיג` dreamstime

29/04/2022 אסף אלמליח אנליסט קריפטו פיננסי בכיר בבית ההשקעות למטבעות דיגיטליים – Proxibit

סקירה שבועית זו הוכנה על מנת לתת למשקיעינו ולקהל הרחב מבט מלמעלה על שוק המטבעות הדיגיטליים בו אנו פועלים.

בסקירות מסוג זה נכסה אירועים משמעותיים בשבוע החולף ומשמעותם, נבצע ניתוחי on-chain שנועדו לשלוף מסקנות מאופי הפעילות ברשתות הבלוקצ'יין השונות. ונבחן את השפעות הרשתות החברתיות על השוק.

נקודות מפתח:

Fidelity תאפשר להכניס ביטקוין לתוך חיסכון הפנסיה.

ביידים שלו: דוג'קוין שוב מזנק הודות לאיילון מאסק.

חברת האנרגיה Crusoe תבנה מערך "כריית ביטקוין נקייה" מתהליך התלקחות של גז טבעי.

מאקרו: הזהב מרסק את הביטקוין בביצועים מתחילת השנה, אבל איפה הביטקוין בהשוואה לנאסד"ק ? תופתעו לשמוע.

ניתוח On-chain: המינוף חוזר ואיתו האגרסיביות בשווקים.

מסקנות ומבט לעתיד.

Fidelity תאפשר להכניס ביטקוין לתוך חיסכון הפנסיה 

חברת השירותים הפיננסיים שבסיסה בארה"ב, Fidelity Investments, תאפשר למשקיעים להכניס ביטקוין (BTC) לחשבונות החיסכון הפנסיוני שלהם בהמשך השנה.

מעסיקים יכולים להציב תקרה על כמות הכספים שיוקצבו לביטקוין, המשקיעים יוכלו לשלב ביטקוין בתוך החיסכון הפנסיוני שלהם עד לרמה של 20% מסך הכספים. 

המהלך יאפשר למשקיעים שבדרך כלל לא טבעי להם להיחשף לביטקוין, יתרון נוסף הוא שהחשיפה לביטקוין לא תצריך אנשים לפתוח חשבון נפרד בבורסת קריפטו, מה שהיווה מחסום עבור משקיעים רבים, בעיקר אלו הפחות מנוסים. 

המוצרים הפנסיונים שלFidelity  הם עסק לא קטן,  נכון ל-2020 החברה ניהלה כ-2.4 טריליון דולר בחשבונות פנסיונים, יותר משליש משוק הנכסים הפנסיונים בארה"ב באותה תקופה (ויותר מפי 3 משווי השוק הכולל של הביטקוין), זו הסיבה שמדובר במהלך כל כך תקדימי, החשיפה לביטקוין תגבר משמעותית הודות למהלך זה.

העמלות על השקעות הביטקוין בחשבונות הפנסיונים של פידליטי ינועו בין 0.75% ל-0.90% - תלוי בסכום ובמעסיק של המשקיע - ויוחזקו בפלטפורמת המשמורת שלה. 

MicroStrategy – החברה המחזיקה בכמות ביטקוינים עצומה (125,051 ביטקוינים לערך) כבר הודיעה כי תשתמש בשירות של Fidelity עבור העובדים שלה. 

Fidelity היא פירמת הפיננסים מהגדולות בארה"ב, נכסים תחת ניהולה הגיעו ל 4.5 טריליון דולרים (נכון לדצמבר 2021), ומעסיקה יותר מ 41,000 עובדים ברחבי העולם. הפירמה פעילה ביותר בתחום המטבעות הדיגיטליים וזו לא הפעם הראשונה שהיא מצוינת בסקירות אלו, היא השיקה שתי קרנות ביטקוין הנסחרות בבורסת טורונטו. השנה השיקה Fidelity מוצרים דומים בשוויץ ובגרמניה.

ההיגיון מאחורי הקצאת חלק מהפנסיה לביטקוין נובע מתוך ההנחה שביטקוין עשוי להפוך למטבע רזרבי עולמי, בדומה לזהב כך מאמינים ב Fidelity-. אם אכן כך יקרה שווי השוק של הביטקוין יגיע למספרים שכרגע נראים דמיוניים.

ביידים שלו: דוג'קוין שוב מזנק הודות לאיילון מאסק 

השבוע (25-4-22) יצאה לדרך העסקה של איילון מאסק וטוויטר – הצעת הרכש התקבלה ע"י טוויטר והאיש העשיר בעולם, איילון מאסק, יהיה הבעלים של הרשת החברתית. במהלך אותו היום מטבע הדוג'קוין סגר עלייה של 19% ביממה , ובפער לא קטן על שאר המטבעות הדיגיטליים.

אז איך נקשרים שני המקרים ? 

מטבע הדוג'קוין שהתחיל את דרכו בעולם המטבעות הדיגיטליים כבדיחה הפך פופולרי ביותר בזכות דחיפה מהאיש העשיר בעולם, מאסק לא פעם כינה אותו "המטבע של העם" ותיאר את אמונתו ביכולת המטבע לשנות את העולם ולהפוך ל"כסף הבא של האינטרנט". 

בשנה שעברה הבטיח מאסק שטסלה תאפשר תשלומים עבור מוצרים נלווים של החברה במטבע דוג'קוין, ואכן כך קרה, בשלב זה המטבע כבר היה בשליטתו המוחלטת של מאסק, כל ציוץ שלו מפעיל אלפי "מאמיני מאסק" שרצים לקנות את המטבע ומקפיצים את ערכו בעשרות אחוזים. אך אתמול קרה משהו מעניין, ההודעה אודות רכישת טוויטר לבדה הספיקה ליצור גל קונים למטבע להעלות את ערכו ביותר מ - 19%. 

הסיבה לקפיצה במחיר היא שרבים מאמינים ששליטתו של מאסק בטוויטר תביא לכך שהמטבע ישחק תפקיד חשוב בעתיד של טוויטר וישולב בשירותים שמציעה הרשת החברתית. זו לא בהכרח ספוקלציה אגב, מאסק עשה את זה

כבר בטסלה ייתכן שיעשה את זה גם בטוויטר.

עוד אירוע שתרם לעליית הערך במטבע היא תגובה של איילון מאסק על ציוץ של היוצר של דוג'קוין – בילי מרקוס המכונה: shibotahi nakamonoto  . 

מרקוס מצייץ כי לדעתו שלושה דברים עשויים להפוך את הדוג'קוין לבעל ערך גבוה יותר: 

הראשון: שעסקים יקבלו תשלום במטבע.

השני: שישתמשו במטבע כדרך המקובלת לתת טיפ.

והשלישי: יצירת גשר לבלוקצ'יין של איתריום שמיצב את עצמו כבית לאפליקציות לכלכלה מבוזרת ובהחלט יכול להביא המון קהל למטבע. 

מאסק בתגובה: "הראשון בהחלט, השני נחמד שיהיה והשלישי לא נחוץ לדעתי", בסאב-טקסט: המטבע יכול להצליח בעצמו, לנסות לחבר אותו לעולמות הכלכלה המבוזרת שקיימים באיתריום זה נושא אחד אך מה שחשוב הוא שכמה שיותר אנשים ישתמשו במטבע. 

הדוג'קוין הושק ב 2013 ולמעשה התחיל כבדיחה, הוא התקיים במשך שנים רבות עם מעט תשומת לב ציבורית. בחמש השנים שבין מאי 2015 למאי 2020, מחירו של הדוג'קוין בממוצע היה קרוב לחמישית הסנט.

גם לאחר שהכיף והשעשוע ברעיון ה-Dogecoin הראשוני פג, המטבע DOGE ממשיך לצבור תאוצה ככלי להחלפת ערך באתרי מסחר אינטרנטיים. בפלטפורמה החברתית Reddit יוצרי תוכן מקבלים טיפים במטבע וקבוצת ספורט מפורסמת הפכה אותה לאמצעי תשלום מקובל במגרשים שלה.

עם זאת, חשוב לזכור שעצם העובדה שיש מספר אינסופי של מטבעות שאפשר לכרות הוא סימן דאגה ענק, ואופי המטבע שלא כל כך נלקח ברצינות לא תמיד יטיב עם משקיעיו.

בכל מקרה, בכל יום שעובר ההשפעה של איילון מאסק על המטבע גוברת, עד כדי כך שפיסת חדשות שקשורה למאסק (אך לא  בהכרח למטבע ישירות) משפיעה דרמטית על מחיר המטבע. 

המטבע שהתחיל כבדיחה עבר דרך ארוכה ואולי עוד יתממש חזונו של מאסק והמטבע ישמש את משתמשי האינטרנט של העתיד, מי יודע ? אך מתבקשת השאלה: עד כמה מבוזר מטבע שנשלט על ידי איש אחד ? 

חברת האנרגיה Crusoe תבנה מערך "כריית ביטקוין נקייה" מתהליך התלקחות של גז טבעי  

חברת האנרגיה Crusoe Energy גייסה 505 מיליון דולרים על מנת לפתח מערך המסוגל להמיר גז טבעי שאחרת היה הולך לפח שנפלט לכוח לכריית ביטקוין.

השמות שעומדים מאחורי הגיוס המסיבי הזה כוללים קרנות הון סיכון ותיקות ומוכרות כמו Baincapital וגם קרנות הון סיכון של שקשורות לתחום הקריפטו, כמו  Winklevoss Capital – של האחים ווינקלווס, מייסדי בורסת הקריפטו Gemini , האחים זכורים יותר כתאומים שקיבלו 65 מיליון דולר מפייסבוק לאחר שתבעו אותה בטענה שצוקרברג גנב להם את הרעיון.

המפתח לאסטרטגיה של Crusoe  היא מערכת ה-Digital Flare Mitigation שלה, שלדבריה "מספקת פתרון בעלות נמוכה לניצול ההתלקחות בגז טבעי". 

Crusoe הצליחו להשתמש בגז הטבעי העודף שנפלט בעת ההתלקחות כדי ליצור חשמל ולהפעיל מכונות כריית ביטקוין הממוקמות באתר. כך הגז אינו נפלט לאוויר ומשמש לכריית ביטקוין – התהליך נחשב לפורץ דרך וירוק, בכך הרווח הוא כפול – כריית ביטקוין ושמירה על הסביבה.

נזכיר, כריית ביטקוין היא תחרות של פתירת פאזלים מתמטיים בין הכורים השונים. פעולה זו צורכת אנרגיה בכמויות עצומות. ביטקוין סופג ביקורות רבות מצד ארגונים ופעילים סביבתיים על חוסר היעילות ובזבוז האנרגיה - כורים מקבלים תמריץ להשתמש במכונות זוללות חשמל ויוצרות תלות של רשת הביטקוין במקורות כוח פולטי פחמן.


עם זאת, התהליך שמציעים Crusoe מייעל את התהליך אנרגטית - שימוש בעודף גז שבכל מקרה היה נפלט לאוויר ולא היה נעשה בו שימוש לכריית ביטקוין הוא נקי יותר מאשר לשרוף אותו ולהכניס יותר פחמן לאוויר.

מאקרו: הזהב מרסק את הביטקוין בביצועים מתחילת השנה, אבל יש גם חדשות טובות.

הביטקוין התחיל את השנה בצורה רעועה במיוחד, מחירו צנח ביותר מ-25% תוך שלושה שבועות. מאז, עם הרבה תנודתיות טיפוסית, הוא התאושש במקצת אבל עדיין מסכם ירידה של 18% מתחילת השנה.


מדד הנאסד"ק 100, באופן מפתיע, תפקד גרוע יותר בהפרש קטן יחסית – הנאסד"ק מסכם ירידה של 19% מתחילת השנה. אבל הפרש של אחוז אחד קטן הוא פער עצום בפועל. נסביר: ששווי השוק של מדד הנאסד"ק 100 מגיע ל15 טריליון דולרים, הביטקוין לעומת זאת בעל שווי שוק של 750 מיליארד דולר, לכן הפרש של אחוז משמעותי הרבה יותר מהמשתמע מכך, קל יותר להזיז סירה בים (ביטקוין) מאשר ספינת משא (נאסד"ק 100), ולמרות הקביעה הזו, מסתבר שחוסר האמונה במניות הטכנולוגיה המנופחות בשילוב של תחזיות מושפעות קורונה מנופחות שהתנפצו, הביא לביצועי חסר של הנאסד"ק, אפילו מול מהביטקוין, לכאורה "אם כל הספוקלציות".

בעוד שהמשקיעים מכרו חלקים מהמניות ומהחזקות הקריפטו שלהם 2022, בהתכוננות לריביות גבוהות יותר בזמן שהאינפלציה משתוללת, הזהב שימש את תפקידו כנכס מגן ועלה ב-4%.

אנו רואים את אותם דפוסי סיכון בשוק המת"ח. מדד הדולר האמריקאי  (DXY) עלה ב-7%, מה שמצביע על כך שמשקיעים גלובליים מחפשים את הדולר האמריקאי כמקום מקלט בטוח על רקע אי הוודאות הגיאופוליטית הגוברת. (בהשפעות מלחמת רוסיה אוקראינה)

באופן מדאיג, מדד ההתאמה 30 יום של ביטקוין עם ה-נאסד"ק נמצאת בשיאים שלא נראו מאז יולי 2020, בעוד שביטקוין מתאם לזהב הגיע לשפל של כל הזמנים בשבועות האחרונים, וזה מעמיד במבחן את הנרטיב החזק ביותר של ביטקוין במהלך השנים האחרונות : הביטקוין כמקלט אינפלציוני.

ניתוח On-chain: המינוף חוזר ואיתו האגרסיביות

לאלו המעוניינים למנף את הביטקוין אלו הן שתי אופציות מובילות: 

חוזים עתידיים – מכשיר פיננסי בעל תאריך פקיעה.

חוזים קבועים ( perpetuals ) – מכשיר פיננסי די חדש שמתנהג כמו חוזה עתידי אך בלי תאריך פקיעה.

כמות המינוף הנשלטת ע"י perpetuals קרובה כעת לשיא של שנה (קו שחור בגרף מטה), וזאת אחרי עלייה יציבה שהחלה במרץ האחרון, בורסת Binance היא התורמת הגדולה ביותר לנתון זה. 


שתי מסקנות מנתון זה: 

הראשונה היא שבאופן די ברור הסוחרים מעדיפים חוזים עתידיים קבועים, ללא תאריך פקיעה (perpetuals) על פני חוזיים עתידיים רגילים (futures), בעינהם הכלי האולטימטיבי למינוף יהיה דווקא ללא תאריך פקיעה. 

השנייה והחשובה ביותר : כדאי לעקוב אחר הצמיחה בכמות המינופים. ככל שהמינוף גדל ונבנה, נראה תנועות אגרסיביות יותר במחיר הביטקוין, בשני הכיוונים. עם זאת, הסנטימנט, שיעורי המינופים, מראים שביצועי שורט סבירות יותר מצד הסוחרים. 

מסקנות ומבט לעתיד

מינופים גבוהים במיוחד בשוק הזה לא גורמים לי להרגיש יותר בנוח, ירידה קטנה יכולה להצית הנזלות של פוזיציות ממנופות שיגררו עוד ירידות במין דומינו מסוכן ביותר, לכן עצתי היא משנה זהירות לסוחרים שבנינו.

הביטקוין, נכון לכתיבת שורות אלו,  נע בטווח שחצייה קטנה תוכל להיות ההחלטה בן המשך עליה מתונה או ירידה חדה, מבחינה טכנית, בשבועיים-שלושה הקרובים ההכרעה אמורה להגיע. 

אם נסתכל על נתוני המאקרו: ההשפעות של העלאות הריבית על השווקים והבריחה לזהב ודולר – נוכל לגבש איזו שהיא מסקנה שבקרב בין המוכרים לקונים על מחיר הביטקוין – המוכרים כרגע ביתרון.

בצורה מעניינת, דווקא השבוע, נתוני on-chain המצביעים על טרנדים לטווח הארוך מראים סימנים חיוביים.