פנסיוני 2025 – מסמך התייעצות עם השוק 

על מנת להבטיח את יכולתו של הפרט למצות את זכויותיו הפנסיוניות בכוונת רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון להמשיך ולפעול בשנים הקרובות לקידום שיפור משמעותי בתשתיות העברת המידע והכספים בשוק החיסכון הפנסיוני

 

 

FacebookTwitter Whatsapp
דר משה ברקת, קרדיט: רמי זרנגרדר משה ברקת, קרדיט: רמי זרנגר

21/06/2021 חגי בנימין

לצד התועלת הרבה לפרט, ייעול תהליכי העברת המידע צפוי לצמצם באופן משמעותי את התשומות המוקצות לתפעול ההסדר הפנסיוני על ידי מעסיקים, בעלי רישיון וגופים מוסדיים.

בתוך כך, מצ"ב להערותיכם שלוש טיוטות חוזרים: מבנה אחיד להעברת מידע ונתונים בשוק החיסכון הפנסיוני, אופן הפקדת תשלומים לקופות גמל וחובת שימוש במערכת סליקה פנסיוניות מרכזית. במסגרת הטיוטות מוצע לשפר את התשתית להעברת מידע וכסף בין הגורמים הפועלים בשוק, לרבות - קיצור משמעותי בפרק הזמן לקבלת מידע על תיק הנכסים של החוסך ("ממשק אחזקות"), צירוף עובד באופן ממוכן לקופת גמל או לקרן פנסיה, העברת הנחיות באופן ממוכן מבעל רישיון למעסיק לעניין אופן פיצול קופות גמל של עובד ("טופס קוביות"), העברת הנחיות מבעל רישיון לגוף מוסדי לעניין אופן פיצול כספים בין פוליסות בקופת ביטוח, חובת העברת כספים בין קופות גמל באמצעות המסלקה הפנסיונית ועוד.

בטיוטה מושם דגש על גיבוש תפיסה מערכתית ביחס לתהליכים המרכזיים בשוק החיסכון הפנסיוני וזאת במטרה להבטיח שלמות של תהליכים, סנכרון מלא בין הגורמים השונים הפועלים בשוק החיסכון הפנסיוני ושקיפות בתהליכי העברת המידע. לנוחיותכם, מצ"ב מצגת הסוקרת את עיקרי השינויים שנערכו בטיוטת החוזר ואת לוחות הזמנים המוצעים ליישום ההנחיות.

לצד שיפור התשתית להעברת המידע, רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון בוחנת מחדש בחודשים האחרונים את התהליכים המרכזיים המתנהלים כיום בשוק החיסכון הפנסיוני. הבחינה נעשית תוך שימת דגש על האופן שבו התהליכים נראים מנקודת המבט של החוסך, החל ממועד כניסתו לשוק העבודה, דרך המעברים בין מקומות עבודה לאורך תקופת החיסכון, לרבות בעת פרישה. במסגרת בחינה זו מושם דגש על טיוב נתונים במערכות הגופים המוסדיים, פישוט תהליכים, קידום תהליכים דיגיטליים והבטחת היכולת של החוסך למצות את הזכויות המוקנות לו מכוח ההסדר התחיקתי.

כמו כן, על רקע התמורות הטכנולוגיות החלות במערכות פיננסיות בארץ ובעולם, הרשות בוחנת שילובן של טכנולוגיות חדשות בשוק, אשר יביאו לשיפור בתהליכי העברת המידע והכספים בין הגורמים השונים הפועלים בשוק, ולהאצת קצב העברת המידע וביצוע הפעולות. בין היתר, בוחנת הרשות את אופן שילוב טכנולוגיית API במסגרת הגדרות הפרוטוקול האחיד.

בתוך כך, הנספח למסמך זה מציג מספר סוגיות שהרשות בוחנת בימים אלו במטרה להביא לשיפור כאמור. אנו מתכבדים להזמינכם להעביר את התייחסותכם ביחס לכל אחת מהסוגיות המנויות להלן. התייחסות לסוגיות שבנספח תועבר בכתב או לחילופין באמצעות שיחות זום שיתואמו מול אנשי הקשר המפורטים להלן.

ניתן להעביר התייחסות בכתב לטיוטות החוזרים המצ"ב עד ליום 15 בנובמבר 2020. התייחסויות יועברו למר עמיר כץ, בכתובת המייל Amirk@mof.gov.il. אנו מזמינים אתכם לתאם דיונים בנוגע לטיוטת החוזר עם נציגי הרשות, וזאת לא יאוחר מיום 15 בנובמבר 2020. לתיאום הדיונים באמצעות הזום יש ליצור קשר עם גב' עדיאל קדוש בטלפון 02-5317692. 

ניתן להעביר התייחסות לכל אחת מהסוגיות המופיעות בנספח שלהלן, עד ליום 30 בנובמבר 2020 לכתובת Pension2025@mof.gov.il. 

לאור השונות המאפיינת את מערכות המידע של הגופים המוסדיים הפועלים בשוק החיסכון הפנסיוני ועל מנת לאפשר הצגה של מגוון רחב של עמדות, אנו מזמינים כל אחד מהגופים להעביר את התייחסותו לטיוטת החוזר או לסוגיות המוצגות בנספח.

ד"ר משה ברקת - הממונה על שוק ההון ביטוח וחיסכון, רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון.
עו"ד ירון גולן - סגן בכיר ליועץ המשפטי, רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון.
מר ניר בן שמש - מנהל מחלקת מסלקה פנסיונית, רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון.
גב' ליאור זהר - מנהלת מחלקת אסטרטגיה וחדשנות, רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון.

להמשך לחצו כאן