ח"כ מיקי זוהר ודוד ביטן נגד הרפורמה שכבר הונהגה בחסכון הפנסיוני 

המשמעות: פגיעה בתחרות, פגיעה במבוטחים והחזרת מעגל האינטרסים ובעלי העניין למגרש

 

 

FacebookTwitter Whatsapp
חכ מיקי זהר קרדיט עמי ארליךחכ מיקי זהר קרדיט עמי ארליך

03/07/2017 עידו אסייג

בדיון שנערך בוועדת הכספים ביום חמישי, צידדו ביטן וזוהר בעמדת לשכת סוכני הביטוח. המשמעות – נסיון לביטול הרפורמה שנועדה לחסל עוד ניגודי עניינים בשוק החיסכון הפנסיוני ולצמצם את הפגיעה בחוסכים.

האם סוכני ביטוח התפקדו לליכוד וזו הסיבה שמיקי זוהר מגיש הצעת חוק שתשרת את לשכת סוכני הביטוח? לדברי איש הביטוח ירון בר-און, טוב יעשו חברי הכנסת ביטן וזוהר אם יראו את האינטרסים של המבוטחים במקום האינטרס לזכות בעוד קולות וכוח פוליטי של סוכני הביטוח בפרימריז הקרבים ובאים של הליכוד.  

כידוע, כדי לשחרר את שוק החיסכון הפנסיוני מניגודי עניינים ולעודד תחרותיות, יזם אגף שוק ההון ביטוח וחיסכון במשרד האוצר שורה של תקנות, שכללו בין השאר הפרדה של התפעול הפנסיוני (סליקת ובקרה של כספים) מהשיווק הפנסיוני. המטרה היתה ביטול הסבסוד הצולב שהיה נהוג בענף והימנעות מהמצב לא הגיוני לפיו ציבור השכירים מסבסד את השירות אותו קיבלו המעסיקים בגין הסליקה הפנסיונית, מתוך דמי הניהול היקרים אותם שילם. 

שחרור השוק מחסמים שהגבילו את חופש הבחירה של המבוטחים במוצר פנסיוני ובסוכן פנסיוני כמו גם ביטול מנגנוני הסבסוד הצולב וניגודי העניינים, היוו חלק חשוב בהוראות ובתקנות שפורסמו בשנה האחרונה ובאו לידי ביטוי בחוק ההסדרים. בפיקוח מתעקשים ליצור סביבה תחרותית הוגנת כך שכל  עובד יוכל לבחור לקבל יעוץ פנסיוני מכל גורם מורשה שיבחר העובד, ולהעביר כספים לקופות על פי בחירתו – אקט שאמור להיות טכני בלבד. 

ח"כים בשירות לשכת סוכני הביטוח

כל זה נשמע טבעי והגיוני אלא שהח"כים ביתן וזוהר (כשמאחוריהם לשכת סוכני הביטוח), רוצים להשיב את המצב לפיו סוכן הביטוח שמספק למעסיק שירותים, אותו סוכן שהעובד יכול לבחור שלא להסתייע בשירותיו, דווקא הוא זה שאמור לדאוג לכך שבחירתו זו של העובד תמומש. 
בלחץ בעלי עניין, נאותו ביטן וזוהר לנסות השיב את הגלגל לאחור ולנסות בטל הישג חשוב עליו עמלו שלוש דורות של מפקחים על הביטוח ממשרד האוצר למעלה מעשור שנים.

המשמעות: פגיעה בתחרות, פגיעה במבוטחים והחזרת מעגל האינטרסים ובעלי העניין למגרש

מאבקם של מנהלי ההסדרים הפנסיוניים (סוכנויות הביטוח הגדולות המספקות שרותים למעסיקים), לשוב למגרש הסליקה הפנסיונית והמעורבות שלהם בו אינו ראוי. היסטורית, סוכני הביטוח החלו לפני שלושה עשורים לספק שירות זה "חינם" למעסיקים על מנת שאלה יעבירו לטיפולם את העובדים לביטוח.
גם אז היה ברור שמנקודת ראותם של מנהלי ההסדרים, שירותי הסליקה הם אמצעי להגיע למבוטחים וליהנות מטריטוריה (חצרות המעסיק) על מנת לזכות בעובדי המעסיק כלקוחות שבויים. חלק מהמעסיקים לא הבינו שמי שמשלם את המחיר הם העובדים בדמי הניהול. 
היו אף כאלה שהרחיקו ובנוסף לשירותי הסליקה, השיגו סבסוד לביטוחי אובדן כושר עבודה אותו חייב היה המעסיק לשלם, וגם אז את ארוחת ה"חינם" הזו סבסדו העובדים בדמי הניהול היקרים ששילמו. 

איש הביטוח ירון בר-און, מנכ״ל ובעלים של 'הייטק סוכנות לביטוח' המתמחה בשירותי ביטוח ופיננסים לעובדי הייטק בישראל ולשעבר סמנכ"ל בסוכנות הביטוח מבטח סיימון (ממנהלי ההסדרים הגדול במשק) מזכיר כי משימתו של סוכן ביטוח מוגדרת בחוק ותפקידו הוא לתכנן, לארגן לייעץ וללוות את המבוטח (ורק אותו) בבחירה  והתאמת החיסכון הפנסיוני ומערך ניהול הסיכונים המשפחתי. הוא  מחויב לעשות זאת בנאמנות מלאה לצרכי הלקוח בלבד וכמובן ללא כל שיקולים זרים לעניין. 

הסליקה כאמצעי שיווק

עניין הסליקה ובקרת התשלומים מבחינת שוק הביטוח היווה תמיד אמצעי להשיג לקוחות. בעבר הלא כל כך רחוק כאשר כלל לא היה חופש בחירה, וגם כיום כלקוחות "חצי שבויים" כאשר בחצרות המעסיק יש מנהל הסדר שהוא גם ספק שירותים למעסיק (בין שרותים אלו – העברת הפקדות פנסיוניות לעובדי המעסיק שבחרו בסוכן אחר) ובמקביל מופנה לעשות ביטוח לעובדים. 

זו בדיוק היתה המלחמה של אגף שוק ההון - שצלחה. 

אף כי בטיוטה הראשונה של חוק ההסדרים נקבע כי תבוצע הפרדה מלאה בין שיווק ותפעול, הצליחו בעלי העניין תוך הפעלת לחץ עצום לצמצם את "רוע הגזירה" ולהשאיר את מנהלי ההסדר על מגרש התפעול אבל בתנאים מגבילים. כעת, בקרב המאסף, הצליחו סוכני הביטוח לרתום לצידם את הפוליטיקאים בנסיון לחזור במלוא העוצמה למגרש התפעול, לבטל את המגבלות ולהחזיר לזירה את כל אותם ניגודי העניינים והתחלואים מהם סבל השוק במשך למעלה משלושה עשורים. 

ומוסיף בר-און: חשוב להדגיש כי הוראות החוק מטילות על המעסיק את החובה להעביר את הכספים לקופות אותן בחר העובד. רק המעסיק נושא באחריות לביצועה. לשם כך הוא נדרש לבצע פעולות טכניות הקשורות למערך שכר וסליקה ואינן קשורות למקצועו ולמשימתו של סוכן הביטוח שאמור לתת את הייעוץ ללקוח. 
סליקת שכר וגמל, אינה משימה של מנהלי הסדרים אשר מצויים בניגוד עניינים ברור בכל מה שקשור לטיפול בלקוחות שאינם שלהם. הם נאחזים במשימה זו כאמצעי לזכות בלקוחות שבויים במקום להתחרות על ליבו של הלקוח ככל בעלי מקצוע חופשיים. 

האם סוכני ביטוח התפקדו לליכוד וזו הסיבה שמיקי זוהר מגיש הצעת חוק שתשרת את לשכת סוכני הביטוח? לדברי בר-און, טוב יעשו חברי הכנסת ביטן וזוהר אם יראו סוף סוף את האינטרסים של המבוטחים במקום האינטרס לזכות בעוד קולות וכוח פוליטי של סוכני הביטוח בפרימריז הקרבים ובאים של הליכוד.  



הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן–בין באופן כללי ובין תחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.